Komunikat w sprawie ustalania prawa do świadczeń uzależnionych od niepełnosprawności, w związku ze zmianą ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz zachowaniem ciągłości wypłaty świadczeń dla osób niepełno
- Szczegóły
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku, informuje osoby pobierające świadczenia uzależnione od niepełnosprawności, że ustawa z dnia 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Z 2024 r. Poz. 1165) wprowadziła przepisy umożliwiające zachowanie statusu osób niepełnosprawnych przez okres oczekiwania na wydanie nowego orzeczenia.
Nowe przepisy mają na celu złagodzenie skutków upływu, z dniem 30 września 2024 roku, terminów ważności orzeczeń wydłużonych ustawą z 19 grudnia 2023 roku o szczególnych rozwiązaniach służących zachowaniu ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności oraz orzeczeń o stopniu niepełnosprawności i zachowanie ciągłości wypłaty świadczeń dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 19 grudnia 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach służących zachowaniu ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności oraz orzeczeń o stopniu niepełnosprawności – orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony, na podstawie ustawy o rehabilitacji, które zachowało ważność na podstawie art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 852 i 1429) w brzmieniu dotychczasowym, albo którego okres ważności upłynął po dniu 5 sierpnia 2023 r. i przed dniem 30 września 2024 r., zachowuje ważność do dnia 30 września 2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenie o niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności stanie się ostateczne.
Ustawa z dnia 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadza przepisy, które umożliwiają zachowanie ważności dotychczasowego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tę ważność – pod warunkiem złożenia przez osobę niepełnosprawną wniosku o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności w okresie ważności odpowiednio orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności. Zmiany te są szczególnie istotne dla osób niepełnosprawnych, które utraciłyby ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności z upływem 30 września 2024 r., a brak tego przepisu skutkowałby utratą świadczeń uzależnionych od posiadania orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności.
Ustawa wydłuża również termin na wcześniejsze złożenie wniosku o wydanie orzeczenia w związku z upływem terminu jego ważności z dotychczasowych 30 dni na 2 miesiące, a w przypadku osób poniżej 16 roku życia, które będą ubiegały się o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności – na 3 miesiące.
Reasumując na podstawie ustawy z 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych został wprowadzony art. 6 bb, umożliwiający zachowanie ważności dotychczasowego orzeczenia o niepełnosprawności albo stopnia niepełnosprawności do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia.
Osoby pobierające w gminie świadczenia uzależnione od niepełnosprawności będą nadal do nich uprawnione pod warunkiem spełnienia następujących przesłanek:
- złożenia przez osobę z niepełnosprawnością wniosku o wydanie nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo stopnia niepełnosprawności w okresie ważności swojego orzeczenia;
- w przypadku osób poniżej 16 roku życia przedłużone orzeczenie obowiązuje nie dłużej niż do 16-ego roku życia (może to być np. 4 stycznia 2025 r.), co wynika z treści art. 6bb ust. 2 ustawy: „Orzeczenia o niepełnosprawności, o których mowa w ust. 1, zachowują ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia 16 roku życia przez osobę posiadającą orzeczenie o niepełnosprawności” (w takim przypadku świadczenia przyznane na mocy tak wydłużonego orzeczenia będą przysługiwały do końca miesiąca, w którym wiek 16 lat zostanie osiągnięty),
- przedłożenie zaświadczenia wydanego przez przewodniczącego powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności uprawnia osobę niepełnosprawną – w okresie oczekiwania na nowe orzeczenie – do odpowiedniego wydłużenia okresu przyznania świadczeń rodzinnych uzależnionych od niepełnosprawności, co wynika z treści art. 6bb ust. 3 ustawy: „Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący powiatowego zespołu wydaje niezwłocznie zaświadczenie potwierdzające złożenie tego wniosku oraz określające termin ważności dotychczasowego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności.”.
Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych
- Szczegóły
Aby otrzymać refundację należy łącznie:
- ogrzewać swoje gospodarstwo domowe paliwem gazowym,
- zgłosić lub wpisać do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków ogrzewanie gazowe jako ogrzewanie główne w swoim gospodarstwie domowym,
- być odbiorcą paliwa gazowego, tj. ponosić koszty jego zakupu zgodnie z fakturą.
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku. Sposób liczenia dochodu jest analogiczny jak przy ubieganiu się o zasiłek rodzinny, czy dodatek osłonowy.
Świadczenie to nie ma określonej ustawowo kwoty, a będzie stanowić refundację podatku VAT w kwocie z faktury za dostarczenie gazu.
Refundacja podatku VAT nastąpi z faktur za gaz zużyty w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od 01 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024r. O zwrot podatku VAT można ubiegać się po otrzymaniu i opłaceniu pierwszej i każdej kolejnej faktury za paliwa gazowe w ww. okresie.
Refundacji podlega podatek VAT od paliw gazowych tj. m. in. gaz ziemny dostarczany za pomocą sieci gazowej.
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Jedynie odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji urzędu.
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć w terminie do 30 września 2024 r. lub w ciągu 30 dni od otrzymania faktury (jeśli otrzymasz ją po 30.09.2024 r.)
W niosek o refundację podatku VAT można złożyć w formie tradycyjnej (papierowej) osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gromniku, ul. Krynicka 3, 33-180 Gromnik od poniedziałku do czwartku w godzinach: 7.30-15:30 (piątek jest dniem wewnętrznym) lub za pośrednictwem poczty.
Wnioski można złożyć również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym wypadku wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego. Do wniosku należy dołączyć skany wymaganych dokumentów.
Szczegółowe informacje na temat składania wniosków oraz warunków przyznania zwrotu podatku VAT można uzyskać pod nr tel. 14 65 14 230.
W przypadku złożenia pierwszego wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r.– uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 r.
- od 1 sierpnia 2023 r. do 31 lipca 2024 r.– uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 r.
- po 31 lipca 2024 r. – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2023 r.
Dokumenty do wniosku
Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
- dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, - w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
- W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:
- oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy,
- umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
- umowę o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.
Ogólnopolskie liczenie osób bezdomnych w nocy z 28 na 29 lutego 2024 roku
- Szczegóły
W związku z pismem Pana Stanisława Szweda - Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 11 grudnia 2023 roku, znak: DPS-IV.070.1.11.2018.KG, a także Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej w Krakowie Pana Jacka Kowalczyka nr WP-XI.9421.43.2023 z dnia 27 grudnia 2023 r. zwracamy się do Państwa z prośbą o podjęcie współpracy i zaangażowanie w realizację działań „Ogólnopolskiego badania liczby bezdomnych”, które ma zostać przeprowadzone w nocy z 28 na 29 lutego 2024 roku.
W trakcie badania konieczna będzie ścisła współpraca, stała wymiana informacji odnośnie aktualnych map grupowania się bądź przebywania osób bezdomnych na terenie gminy Gromnik. Szczególnie ważna będzie rola funkcjonariuszy policji, centrów zarządzania kryzysowego, wolontariuszy oraz wszystkich osób „dobrej woli” – chętnych do współpracy w zakresie pomocy w dotarciu do osoby bezdomnej, przebywającej w miejscu niemieszkalnym - zwłaszcza w nocy. Zakres miejsc w jakich powinna być zbierana informacja o osobach bezdomnych to m. in. pustostany, domki na działkach, altany działkowe, miejsca niemieszkalne jak ulice, klatki schodowe, altany śmietnikowe, piwnice itp., a także inne miejsca w których mogą przebywać osoby bezdomne.
Zgodnie z zaleceniami zawartymi we wskazanymi powyżej pismach, wszystkie osoby biorące udział w badaniu powinny być wyposażone w papierowe wydruki kwestionariusz osoby bezdomnej. Wersja elektroniczna dołączona jest do niniejszego komunikatu, znajduje się ona również na stronie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.
Wszystkie wypełnione kwestionariusze powinny być niezwłocznie przekazane do gminnego koordynatora badania, tj. do Pani Joanny Tworzydło – Starszego pracownika socjalnego w GOPS Gromnik, tel. 14 6514230. W trakcie badania należy uwzględnić definicję osoby bezdomnej z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2023 r. poz.901 ze zm).
- Szczegóły
Ogłoszenie o naborze do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024
Program finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego
W związku z otwarciem naboru wniosków w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, Gmina Gromnik ma zamiar przystąpić do ww. Programu.
Zapraszamy do zgłaszania zapotrzebowania na usługi w ramach ogłoszonego Programu do dnia 07 września 2023 r.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
1. dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
oraz
2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
◦ o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
◦ o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
◦ traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością we wszystkich sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny
osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w
rodzinie;
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z
otoczeniem.
Zapotrzebowanie można zgłaszać:
- osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gromniku u pracowników socjalnych z terenu
- telefonicznie pod numerem tel. 14 6514230 w godz. pracy Ośrodka tj. od 07:30 do 15:30 od poniedziałku do piątku.
Nieodpłatna pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie, mediacja oraz edukacja prawna w 2023 r.
- Szczegóły
Szukasz pomocy lub wsparcia prawnego w trudnej sprawie? Nie stać się na skorzystanie z usług kancelarii prawnej i nie masz się do kogo zwrócić o pomoc? Zapraszamy do korzystania z punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Tarnowskiego.
Znajdziesz tam profesjonalną i darmową pomoc radców prawnych, adwokatów, mediatorów oraz osób zajmujących się poradnictwem obywatelskim. Pomoc świadczona jest na podstawie ustawy z dnia
5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Więcej informacji po można uzyskać po kliknięciu plakatu poniżej.
Strona 1 z 2